Klik hier voor het menu

Voor meer informatie of vragen kunt u altijd contact met mij opnemen!

Buiten fotograferen

Het lijkt zo makkelijk om in de open lucht te fotograferen en eigenlijk is dat ook zo, maarrrrrrr …
in bepaalde omstandigheden moet je even goed opletten hoe je met het aanwezige licht kan/moet spelen.


Het fotograferen van een landschap zal niet snel tot een moeilijke situatie leiden.
Wel heb ik wat tips en daar kom ik later, op een ander tijdstip op terug.

Een persoon, object of stadsbeeld kan een ongewenste lichtval hebben die in de meeste gevallen prima op te lossen is met eenvoudige hulpmiddelen.
Een mooie lichtbewolkte dag geeft vaak een zachte lichtval op het onderwerp en daar zul je sporadisch mee in de problemen komen. Een zonnige of zwaarbewolkte dag kan wel een lelijke invloed van het aanwezige licht brengen. Als je een stadsbeeld op een ongunstig moment wilt fotograferen en je hebt de kans terug te komen, bereken dan wanneer ongeveer het licht goed valt voor jouw foto. Het is geen nieuws als ik vertel dat de zon met de wijzers van de klok meegaat, dus kan je er rekening mee houden. Mocht je alleen op dat moment in die stad zijn, heb je “pech” en moet je het nemen zoals het is.

Je wil een portret maken op een stralende dag en het zonlicht is zo hard/fel dat de persoon zonder zonnebril niet in de richting van het licht kan kijken zonder, hinderlijk voor de foto, de ogen te knijpen.
En als je de persoon van de zon af laat kijken, krijg je schaduw op het gezicht. Zware schaduwen “vervormen” het gezicht met onbedoelde, lelijke strepen. Of het object, bijvoorbeeld een kunstwerk van geringe omvang, staat zo dat de mooiste kant een lelijke lichtinval heeft.
Bij zware bewolking zorgt de dikke wolkenfilter ervoor dat de schaduwen minder reflectie geven waardoor deze grauw worden.
In deze gevallen is het gebruik van een flitser een oplossing. Als je de flitser zelf kunt instellen doe dat dan zo dat deze tussen 1 en 2 diafragma’s onderbelicht. Op die manier zorg je ervoor dat je het onderwerp niet te vlak van licht fotografeert maar dat je de invloed van het bestaande licht een rol laat meespelen. Een diffuser op de flitser geeft dan een nog mooier effect, naar mijn mening.
Wat nu als je flitser het laat afweten of je deze niet hebt meegenomen?
Of als je iets hebt van: “Ik wil geen flitslicht want dat is onecht en/of geeft lichtvlekken (reflectie) op het onderwerp”? Een wit reflectiescherm onder de juiste hoek van het onderwerp kan deze lelijke schaduwen mooi invullen. En als je deze niet bezit , een (flink) vel wit papier of nog beter karton kan al een mooie en goedkope oplossing bieden. Als het een groter beeld moet worden, bijvoorbeeld een persoon “ten voeten uit” of een groter object, dan brengt een simpel idee uit de professionele wereld van fotografie en film een oplossing: isolatie materiaal van wit schuimplastic! Deze professionals schilderen dan de achterkant zwart om zelfs een heel klein beetje reflectie te kunnen creëren bij zonlicht, net genoeg om een zware schaduw “spannend” in te vullen zodat het lijkt alsof er geen hulpmiddel is gebruikt maar dat er toch tekening is de schaduwpartij zit. Of bij licht bewolkt licht geeft het net de invulling die nodig is om een mooie schaduwpartij over te houden.

Als er vragen zijn, zie ik deze wel via de website

Reageer

This site is protected by Comment SPAM Wiper.